Wat maakt een merk, een merk?
Als we het helemaal plat moeten slaan: gevoel. Het makkelijkste voorbeeld is misschien wel dat van de supermarkten. Welk gevoel krijg je bij Albert Heijn? Is dat anders dan bij Aldi?
In de volksmond is de AH de duurdere, luxere supermarkt, terwijl je juist sneller naar de Aldi gaat voor de goedkopere prijsknallers. Er zijn dan ook genoeg consumenten die zichzelf absoluut niet in een Albert Heijn of Aldi zien lopen. ‘Ik vind die supermarkt helemaal niks,’ hoor ik regelmatig als het gesprek gaat over waar de dagelijkse boodschappen worden gedaan. Terwijl beide winkelketens toch gewoon voorzien in boodschappen.
Natuurlijk is een merk meer dan alleen gevoel. Merken zorgen ervoor dat kiezen makkelijker wordt. Je hoeft niet na te denken, want je weet al dat iets ‘goed’ is. Merken voelen vertrouwd. Herken je dat je tóch liever bij Bol.com bestelt, ondanks dat het bij die andere, onbekende aanbieder goedkoper was? Als je het mij vraagt, is gevoel datgene wat een merk volledig definieert.
Trekken merken dan ook meer talent aan?
Het is moeilijk om hier een eenduidig antwoord op te geven. Het is namelijk net zo belangrijk dat een merk of bedrijf het juiste talent aanneemt. Een mooi voorbeeld hiervoor is Coolblue. Die staan bekend om hun service en doen alles met een glimlach. Wat zou er gebeuren als ze mensen aannemen die jouw pakket chagrijnig komen bezorgen? Zou hun merk en merkbelofte dan overeind blijven?
Het is dus een wisselwerking. Maar we zien zeker bij de nieuwere generaties dat er kritischer wordt gekeken naar waar men wil werken. Zij willen zich verbonden voelen met de kernwaarden en doelen van een bedrijf. Ze kijken verder dan alleen de primaire arbeidsvoorwaarden.
Hoe zorg je ervoor dat je een sterk werkgeversmerk wordt?
Het belangrijkste is om duidelijk te hebben wie jij als bedrijf bent en welke mensen in jouw cultuur passen. Weet wie je zoekt voordat je begint met zoeken. Mensen maken het bedrijf.
Onderzoek waarom deze mensen voor jou hebben gekozen. Wat maakt jouw bedrijf anders dan andere partijen? Wat waarderen collega’s hierin? Vergeet ook zeker niet de mensen die al langer bij je werken. Waarom blijven ze trouw? Wat waarderen ze aan jou als werkgever?
Onderzoek ook wat er mist bij jou als werkgever. Zijn er zaken die je kunt verbeteren? Is er bijvoorbeeld te weinig interne communicatie? Willen werknemers flexibeler kunnen werken? Als je hier blijvende aanpassingen in kunt doen, is dat alleen maar positief.
Als je weet welk type mensen je zoekt en wat jou onderscheidt van anderen, is het net zo belangrijk dat jouw doelgroep deze zaken te weten komt. Alles valt of staat met goede externe communicatie. Jij kunt het meest toffe bedrijf zijn met de beste voorwaarden, maar als niemand dat weet, trek je geen talent aan.
Communiceer over de bedrijfscultuur. Communiceer die extra voorwaarden die jou uniek maken. Communiceer de zaken die jouw werknemers belangrijk vinden. Zo zorg je er ook voor dat je mensen aantrekt die passen in jouw cultuur.
Hoe? Dit kan op veel verschillende manieren. Neem video’s op, post op social media, maak een werken-bij-pagina. Laat medewerkers fungeren als ambassadeurs. De mogelijkheden zijn er genoeg, maar begin bij een sterke basis.
Meer weten over dit onderwerp? Bekijk hier onze laatste podcast.