3 min20 augustus 2020

Sollicitatie? Wij geven tips om een goede indruk te maken

Tijdens een eerste sollicitatiegesprek wil je natuurlijk een goede indruk achter laten. Goede voorbereiding is daarom het halve werk. Hoe beter jij bent voorbereid, hoe zelfverzekerde en enthousiaster jij overkomt op je toekomstige werkgever. Maar wat moet je nou juist niet doen tijdens zo’n gesprek? Wij hebben de top 5 irritaties van recruiters en werkgevers voor je verzameld en deze kun je dus beter vermijden tijdens je (eerste) gesprek.

  1. Begin niet te klagen over je vorige werkgever. Hierdoor kom je ongemotiveerd over en wek je misschien de illusie dat je problemen bij een ander zoekt. Daarnaast is het vaak voor je nieuwe werkgever totaal niet relevant. Natuurlijk mag je best iets vertellen, maar blijf er niet te lang in hangen.
  2. Er onverzorgd uit zien. Zorg ervoor dat je fris en fruitig op je sollicitatiegesprek verschijnt. Nette kleding en een verzorgd uiterlijk verdubbelt je kansen.
  3. Te veel vertellen. Het is belangrijk dat je open en veel vertelt over jezelf. Maar je kunt natuurlijk ook te veel (onbelangrijke) verhalen vertellen. Voor jouw nieuwe werkgever is het namelijk niet relevant dat tante Truus een nieuwe heup krijgt, of dat opa Hans boos op je is omdat je zijn boodschappen bent vergeten ;)
  4. Wees niet té bescheiden als dit niet nodig is! Hierdoor kom je verlegen en onzeker over. Je mag best een beetje trost zijn op wat jij allemaal kunt en wat je al hebt bereikt!
  5. Liegen is een echte no go! Leugens komen vroeg of laat altijd boven water. Daarom kun je beter meteen eerlijk zijn, dit wordt gewaardeerd door je nieuwe werkgever.

 

Goed, nu weet je wat je juist niet moet doen en zeggen tijdens een sollicitatie, maar op welke punten letten ze nou wel? Wij hebben de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet.

  1. Zorg ervoor dat je op tijd bent. Je kunt beter een kwartier te vroeg zijn dan een kwartier te laat! Zo kom je extra gemotiveerd over. Mocht je toch te laat zijn, leg het dan netjes uit en biedt je excuses aan.
  2. Stel je netjes voor. Met een stevige hand (deze handeling slaan we alleen in de corona-tijden nog even over) en een glimlach scoor je al veel punten. Spreek daarnaast luid en duidelijk maar wel op een rustige toon. Op deze manier kom je ontspannen over. Vind je het spannend? Las dan af en toe een adempauze in zodat je niet begint te ratelen. Ook de werkgever heeft in deze pauzes tijd om op jouw verhaal te reageren.
  3. Let op je lichaamstaal. Zorg voor een actieve en open houding, zo kom je gemotiveerd en zelfverzekerd over! Probeer je schouders te ontspannen en maak regelmatig oogcontact. Is het gesprek met meerdere personen? Zorg er dan voor dat je het oogcontact met de verschillende personen afwisselt.
  4. Laat je gesprekspartner uitpraten. Probeer hem of haar niet te onderbreken en wacht netjes op jouw beurt met antwoord geven. Er is tijd genoeg om jouw verhaal kwijt te kunnen.
  5. Bereid eigen vragen voor. Maak vooraf een lijstje voor jezelf met daarop vragen die jij hebt over de vacature of over het bedrijf zelf. Door extra vragen te stellen laat je zien dat je thuis je research hebt gedaan en oprecht interesse hebt in de functie én in het bedrijf.

 

Ook interessant!

Lees meer blogs uit deze categorie(ën).

Employer Branding – Wat maakt jou uniek dat medewerkers voor jou kiezen?

3 min14 mei 2020

Waarom video vacatures zo effectief zijn!

3 min7 mei 2020

Hoe maak je een sterk wachtwoord?

1 min1 mei 2020