Hoe behoud je een goede balans tussen werk en privé?
Een goede balans behouden tussen werk en privé is voor veel werknemers een uitdaging. Je wil namelijk succesvol zijn op je werk, je huishouden onderhouden, gezond eten, voldoende sporten, je sociale contacten onderhouden en nog tijd voor jezelf overhouden. Al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat je de balans kwijtraakt en elke avond uitgeblust op de bank ploft. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Met deze tips zorg je dat je een goede balans tussen werk en privé behoudt!
Hoe herken je een verstoorde werk-privébalans?
Je kunt een verstoorde werk-privébalans herkennen aan verschillende situaties. Je bent minder efficiënt en productief waardoor je afspraken vergeet of eerder afzegt. Je hebt continu een gevoel van stress, wat kan leiden tot het verliezen van interesse en plezier. Daarnaast kan er thuis irritatie optreden in het gezin of bij vrienden. Dit alles wil je natuurlijk voorkomen of verhelpen. Wanneer je een goede balans hebt tussen werk en privé ben je gelukkiger, bereik je sneller je doelen, ben je meer betrokken en ben je minder vermoeid aan het einde van je dag! Herken jij jezelf in bovenstaande situaties? Maak dan gebruik van de volgende tips om je werk-privébalans te herstellen!
Tips om de werk-privébalans te herstellen
Als werknemer kun jij op een aantal punten letten om de balans in je werk- en privéleven terug te vinden.
1. Stel doelen voor jezelf
Stel duidelijke doelen voor jezelf. Onderscheid bijvoorbeeld korte van lange termijn doelen en schrijf daarbij op waarom je deze doelen wilt behalen. Op deze manier vergeet je niet waarvoor je het doet.
2. Breng structuur aan
Maak gebruik van een agenda of een to-do lijst. Zorg dat deze haalbaar is en schrijf eventueel op hoelang je met een taak bezig wilt zijn. Werk ook zoveel mogelijk op vaste tijden. Door een vast ritme te creëren en pauzes rond dezelfde tijden te plannen, zorg je voor meer rust en structuur in je werkdag. Daarnaast werkt het prettig als je werkplek er netjes en opgeruimd uitziet.
3. Stel grenzen
Zit je agenda vol? Maar moet je toch een nieuwe taak oppakken? Stel grenzen voor jezelf! Als je meer taken toegewezen krijgt dan past in je planning is het belangrijk om dit op tijd aan te geven. Overleg met je leidinggevende welke taken prioriteit hebben en verschuif taken die geen haast hebben. Blijf ook regelmatig in contact met je collega’s. Bespreek samen de taken voor die week, zodat je elkaar kunt ondersteunen waar nodig. Maar bespreek ook leuke nieuwtjes of niet werk gerelateerde zaken met elkaar. Dit kan zorgen voor meer begrip tussen collega’s.
4. Maak tijd om te ontspannen!
Misschien wel een van de belangrijkste tips, plan tijd in om te ontspannen! Sta bijvoorbeeld op vaste tijden op en ga op vaste tijden naar bed. Begin je dag rustig en begin niet gelijk met werken. Ditzelfde geldt voor in de avond. Plan naast taken in je agenda ook momenten in om te ontspannen, ga bijvoorbeeld een uurtje wandelen of een boek lezen. Neem geen pauze op dezelfde plek als waar je werkt, hier ontspan je namelijk niet helemaal. Houd pauze op een andere plek, zoals in de kantine of buiten.
Hopelijk helpen deze tips je om een verstoorde werk- privé balans te herstellen of een goede balans te behouden. Lukt het je ondanks deze tips niet om een goede balans te behouden? En ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging die beter bij je past? Bekijk al onze vacatures of neem contact met ons op via info@effectwerkt.nl of bel ons op 0541-241200. Wij vinden een baan die past bij jou!