Deel 1: Van stagiair naar directeur
De reis door het 12,5-jarige dienstverband van Thijs.
In de huidige maatschappij staan we vaak te weinig stil bij onze mijlpalen. En daar ben ik er zeker één van. Daarom leek het mij een mooi moment om terug te blikken op mijn reis bij Effect. Ik neem jullie mee in mijn verhaal van stagiair tot directeur. Of ik dat 12,5 geleden verwacht had? Zeker niet. Het was en is mijn ambitie om van mijn werkende leven wat moois te maken, maar dat ik al zoveel stappen bij Effect zou gaan zetten had ik natuurlijk nooit gedacht!
Stagiair bij Effect
Ik weet nog goed dat ik, zonder te weten wat het voor mijzelf betekende, mijn cv op Monsterboard zette in mijn zoektocht naar een stage. Op dat moment volgde ik de opleiding Commerciële Economie. De dag erna werd ik gebeld door medeoprichter en inmiddels oud-eigenaar van Effect, Rick.
We spraken af om eens kennis te maken op kantoor. Ik had op dat moment als student niets te verliezen, maar ook geen idee wat ik ervan moest verwachten. Strak in pak gekleed ging ik naar het gesprek, achteraf totaal onnodig want de cultuur was (en is) dat casual gekleed meer dan goed is.
Ik had een heel leuk gesprek met Dennis en Rick. Ze gaven direct aan dat ik mocht starten, maar ik had zelf nog een sollicitatie lopen bij de marketingafdeling van de Rabobank. Dat was op dat moment nog mijn droom, dus wilde ik daar eerst achteraan. Na enkele vruchteloze pogingen om een reactie vanuit de Rabobank te krijgen besloot ik Rick te bellen en hem te vertellen dat ik graag bij Effect wilde starten.
Zo gezegd, zo gedaan. Op 31 januari 2012 was mijn eerste dag. Teun, waarvan destijds bekend was dat hij nog één maand bij Effect zou werken, nam mij onder zijn hoede. Hij legde mij alles geduldig uit.
Ik weet nog goed dat ik aan het eind van mijn eerste week mijn eerste belopdracht kreeg: het nabellen van de database met hoveniers om de beschikbaarheid voor het nieuwe seizoen te checken. Ergens vond ik het doodeng want ik was absoluut geen beller, maar na een aantal belletjes kwam ik erin. Het hielp ook zeker mee dat er snel een succesje werd geboekt met een mooie lead en plaatsing. Wat gaf dat een (commerciële) kick!
Door het kleine team (vier collega's) en de gezamenlijke ruimte waarin we zaten, kreeg ik alles mee en mocht ik ook van alles doen. Urenverwerking, contractbeheer, intakegesprekken met kandidaten, vacatures van klanten in behandeling nemen, contact met het UWV oftewel: het hele proces bij een arbeidsbemiddelaar. Mijn nieuwsgierige aard zorgde ervoor dat ik veel meekreeg van wat er op de werkvloer gebeurde en daardoor snel doorhad wat belangrijk was, wat goed ging en wat beter kon. Rick en Dennis waren daarbij recht door zee.
Ik merkte al snel dat de dynamische uitzendwereld en het “werkende” leven mij beter pasten dan de lessen tijdens de opleiding.
Wat ook meehielp was de sfeer en band die we met elkaar hadden. Ja, het was af en toe stevig qua feedback, maar we konden ook enorm veel lol met elkaar hebben en niks was te gek.
Veel van wat ik tijdens mijn stageperiode heb geleerd, kwam me later, en nu nog steeds, regelmatig goed van pas. De belangrijkste les voor stagiaires is dus ook:
In april was van beide kanten al duidelijk dat er interesse was om nog wel een tijdje langer met elkaar door te gaan. Eind juni sloot ik mijn stage succesvol af en bleef ik werken als intercedent! Daarover meer in mijn volgende blog, deel 2, over mijn periode als intercedent/consultant. Houd onze socials in de gaten!
(foto: Thijs Oude Nijhuis, 2012)