Deel 2: Van stagiair naar directeur
De reis door het 12,5-jarige dienstverband van Thijs.
In de huidige maatschappij staan we vaak te weinig stil bij onze mijlpalen. En daar ben ik er zeker één van. Daarom leek het mij een mooi moment om terug te blikken op mijn reis bij Effect. Ik neem jullie mee in mijn verhaal van stagiair tot directeur. Of ik dat 12,5 geleden verwacht had? Zeker niet. Het was en is mijn ambitie om van mijn werkende leven wat moois te maken, maar dat ik al zoveel stappen bij Effect zou gaan zetten had ik natuurlijk nooit gedacht!
Intercedent bij Effect
Ik herinner me nog goed mijn eerste ervaringen met “koude acquisitie”. We hadden een goede dakdekker beschikbaar en besloten dakdekkersbedrijven in zijn regio te bellen. Samen met Rick in een spreekruimte, de Gouden Gids open op het kopje ‘dakdekkers’, begonnen we bovenaan de lijst. Telefoon op de speaker en bellen maar. Rick deed eerst een paar belletjes voor; daarna deden we het om en om, en later was ik aan zet met Rick naast me als steun. Natuurlijk kregen we vaak een ‘nee’ te horen, maar één ‘ja’ was genoeg—en dat lukte!
In deze periode kreeg ik ook de kans om, wanneer nodig, (potentiële) opdrachtgevers te bezoeken. Dat vond, en vind, ik prachtig om te doen. Het varieerde enorm: van aan de keukentafel bij een hoveniersbedrijf dat zijn eerste medewerker wilde aannemen tot het bezoeken van grotere opdrachtgevers zoals de Siers Groep en Norma. Gelukkig gingen Rick of Dennis in eerste instantie nog vaak mee. Tijdens de gesprekken bleven zij zoveel mogelijk stil, en na afloop bespraken we hoe het was verlopen.
Op mijn 21e zag ik er jong uit voor mijn leeftijd, wat me soms onzeker maakte; ik had het gevoel dat ik met 2-0 achterstond voordat een gesprek begon. Om dit te compenseren zorgde ik ervoor dat ik voldoende kennis had van ons werkveld, me goed voorbereidde door me in te lezen in de opdrachtgever, en informatie opzocht over degene met wie ik een gesprek had. Tijdens de gesprekken probeerde ik snel verbinding te maken met de persoon tegenover me.
Het was natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn. In de uitzendbranche, en waarschijnlijk ook in andere branches, kom je soms cases tegen die je liever niet wilt hebben. Wat ik niet leuk vond, maar wel heel leerzaam, was dat Dennis en Rick ons zoveel mogelijk zelf de problemen lieten oplossen. Uiteraard bespraken we eerst samen de acties, maar daarna moesten we het zelf oppakken.
In de huidige maatschappij lijkt het soms een doel op zich om functie-technisch door te groeien, terwijl diepgang en ervaring in een functie je op de lange termijn ook veel kennis en waarde kunnen opleveren. Dit merkte ik doordat ik in de functie van intercedent ook in jaar 4, 5 en 6 nog veel leerde. Daarnaast bleef mijn rol binnen Effect leuk doordat ik me bezighield met marketing en procesoptimalisatie. Door de veranderingen binnen de organisatie kreeg ik regelmatig nieuwe prikkels, zoals de verhuizing naar een nieuwe locatie, de groei van het team en de overname door House of Covebo.
Eind 2018 vroegen Rick en Dennis me om de rol van manager van Effect van hen over te nemen. Aangezien ik qua cultuur en branche uitstekend op mijn plek zat, heb ik deze kans met beide handen aangegrepen. Daarover binnenkort meer in de derde en laatste blog!
(foto: Thijs Oude Nijhuis met Rick en Dennis, 5 jaar in dienst)