Werken als operationeel inkoper
Wat doet een operationeel inkoper?
Een operationeel inkoper houdt zich bezig met het begeleiden en ondersteunen van verschillende inkoopactiviteiten. Denk aan het afhandelen van administratieve taken, orderbevestigingen opstellen en voorraadstanden bewaken. Je communiceert met leveranciers in het binnen- en buitenland en onderhoud de relatie. Daarnaast vraag je offertes aan en beoordeel je deze. Een afwisselende functie!
Waar werk je als operationeel inkoper?
Als operationeel inkoper ben jij onderdeel van de inkoopafdeling. Dit kan zijn in verschillende sectoren, zoals in de bouw, techniek of infra. Je bent bezig met verschillende inkoopactiviteiten en met administratieve taken. Je voert zelfstandig taken uit, maar je werkt ook samen met collega’s om te sparren over processen en hoe je deze kunt optimaliseren.
Welke competenties heeft een operationeel inkoper?
Een operationeel inkoper moet zelfstandig kunnen werken en initiatief kunnen nemen. Je hebt veel verschillende taken en bent vaak zelfstandig bezig. Ook ben je bezig met veel administratieve taken, waardoor kennis van het Microsoft Office pakket erg handig is. Uiteraard leer je dit tijdens het werk ook snel.
Werkzaamheden kunnen bestaan uit
- Administratieve afhandeling
- Het opstellen, beheren en versturen van contracten
- Bewaken van voorraadstanden
- Uitvoering operationele inkooptaken
- Orderbevestigingen verwerken
- Actie ondernemen bij foute leveringen