Employer Branding – Wat maakt jou uniek dat medewerkers voor jou kiezen?
Het vinden van de juiste collega blijft op de dag van vandaag een lastige klus. Helemaal nu de arbeidsmarkt aan het veranderen is. Employer branding is de sleutel tot succes om de perfecte match te vinden die past bij de organisatie.
Een organisatie met een duidelijk werkgeversmerk, die dit ook met trots draagt trekt aan als een magneet. Nog belangrijker: de medewerkers. Zij zijn de ambassadeurs van jouw organisatie. Als alle neuzen dezelfde kant op staan en zij met alle enthousiasme over jou als werkgever vertellen, dan bereik je daarmee de doelgroep die je ook wilt aantrekken!
Voor mij als marketeer klinkt Employer branding als muziek in de oren, maar dat kan voor jou als werkgever ook een ondergeschoven kindje zijn. Daar maken we met deze tips héél snel verandering in! Het start bij de basis.
Wat is jouw unieke verhaal?
Jouw organisatie heeft een doel voor ogen, toekomstplannen. Een missie en visie. Jij hebt er alle vertrouwen in dat jij deze ook gaat waarmaken. Dat verhaal, dat moet je delen. Wat onderscheidt deze organisatie van andere? Waarom hebben jouw huidige collega’s voor jouw organisatie gekozen? Dit hele inspirerende verhaal samenvattend in een aantal regels vormt de rode draad van jouw organisatie waarmee je ook nieuw talent aanspreekt!
Tip: Hoe zit het met de pay-off van de organisatie? Haal de kern uit het verhaal en je hebt een (nieuwe) onderscheidende pay-off!
Jouw collega's zijn de ambassadeurs!
Ik zei het net al, de medewerkers zijn misschien wel het allerbelangrijkst! Zij maken de organisatie en zijn de ambassadeurs. Werk vormt een heel belangrijk onderdeel voor de basis van het leven van jouw medewerkers. Als zij tevreden zijn en met plezier naar hun werk gaan, zorgt dat voor een betere dienstverlening en minder verzuim en verloop. Jouw collega’s kennen de organisatie als de beste. Zij zijn de sleutel om een succesverhaal te ontwikkelen. Dus betrek je eigen medewerkers erbij! Organiseer workshops of neem interviews af om de tevredenheid te meten en te onderzoeken waarom zij voor jouw organisatie hebben gekozen.
Hoe zichtbaar ben jij?
En dan bedoel ik: In hoeverre is de organisatie online zichtbaar? Social media speelt een zeer belangrijke rol bij het aantrekken van de juiste doelgroep, jouw nieuwe werknemers, het nieuwe talent. De fundering is er, het verhaal eromheen staat, nu moet je het nog (goed) naar buiten brengen! Daarbij is het belangrijk dat waar jouw organisatie voor staat wordt vertaald naar beeld en pakkende teksten. Wat nu precies waardevol is en waar mensen de tijd voor nemen?
- Echte verhalen met echte foto’s van medewerkers
- Een kijkje achter de schermen: hoe gaat het er aan toe op de werkvloer? (door middel van video)
- Wat zeggen klanten over jouw organisatie?
Een top 3 van berichten die je simpel kunt opzetten en publiceren op de verschillende kanalen zoals Facebook en LinkedIn, waardoor potentiële kandidaten kennismaken met de organisatie.
Naar wie ben je nu echt op zoek?
Je hebt nieuwe medewerkers nodig, omdat de organisatie groeit of omdat er plaats wordt gemaakt voor nieuwe functies. Naar wie ben je precies op zoek? Het is naast de kwaliteiten, ook belangrijk te kijken naar wie die persoon nu daadwerkelijk is. Om een aansprekende vacature te schrijven moet je eerst duidelijk hebben voor wie je schrijft. Kijk naar je eigen collega’s, hoe zitten zij persoonlijk in elkaar? Wat zoeken zij in een baan? Wat vinden zij belangrijk? Kijk vervolgens naar de eigen organisatie. Wat bied jij als werkgever om te kunnen voorzien in hun wensen en eisen?
Heb je dit goed in kaart? Op basis daarvan kun je een duidelijk profiel schetsen en aansprekende content maken. Ook voor de vacature die je vervolgens verspreidt via verschillende kanalen.
Employer branding is the key!
Als je dit zo leest, besef je pas hoe belangrijk Employer branding voor jouw organisatie kan zijn. Het is de cirkel waar het om draait. Zorg ervoor dat mensen een positieve beleving krijgen én medewerkers positief blijven over de organisatie. Daar draagt het naar buiten brengen van jouw werkgeversmerk en het verplaatsen in de medewerker enorm aan bij.
De Employer branding van jouw organisatie vormt ook de basis voor ons werk. Vanuit daar kunnen wij verder bouwen aan het invullen en het vergroten van het personeelsbestand dat past bij de organisatie.